Collageen in voeding: welke voeding zorgt voor collageen aanmaak?

Collageen is een ontzettend belangrijk lijmeiwit in je lichaam. Als onderdeel van ons bindweefsel zorgt het door het hele lichaam voor elasticiteit en stevigheid. Onze gewrichten, botten, spieren, kraakbeen, haren, nagels, bindweefsel en onze huid bestaan uit collageen. De natuurlijke collageen aanmaak neemt vanaf ons 25ste levensjaar steeds meer af. Hoe kun je dit collageen te kort aanvullen? Kunnen we de collageen productie stimuleren met voeding? 

Wil je na het lezen van dit artikel meer informatie ontvangen over collageen? Download dan onderaan deze pagina ons gratis E-book!

Wat is collageen en wat doet het?

Voordat we beginnen met het kijken naar welke voeding collageen bevat, is het misschien goed om het geheugen een beetje op te frissen. Lees in dit artikel alles over collageen ‘wat is collageen‘. Benieuwd naar de voordelen van collageen voor de huid? Lees dan ‘wat doet collageen voor de huid‘.

Collageen in voeding

Collageen vinden we vooral in de huiden en botten van dieren. Vroeger kookten we hier bouillon van waardoor we inderdaad best veel collageen binnenkregen. Tegenwoordig trekken we geen bouillon meer van botten en viskoppen en eten we ook de huid van dieren niet meer op. Met het tegenwoordige eetpatroon krijgen wij slechts 5% van het benodigde collageen binnen. Onze natuurlijke collageen productie neemt steeds verder af naarmate we ouder worden. Het is dus belangrijk om de collageen productie extra te stimuleren! Wat vaker zelf bouillon trekken van vis of botten is een goed begin!

Voedingsstoffen die de collageen vorming ondersteunen

Naast voeding met collageen zijn er ook plantaardige voedingsmiddelen met voedingsstoffen die de vorming van collageen in ons lichaam stimuleren. Zo is vitamine C de bouwstof van collageen. Ook zink, koper, selenium en zwavel zijn belangrijke voedingsstoffen die de aanmaak van collageen stimuleren. 

Collageen in voeding: welke voeding zorgt voor collageen aanmaak?
collageen in voeding.

Welke voeding kun je eten om extra collageen binnen te krijgen 

We weten nu welke voeding collageen bevat en welke voedingsstoffen de collageen productie stimuleren. Meer collageen binnenkrijgen door je voeding? Voeg de volgende voeding toe aan je eetpatroon: 

  • Getrokken bouillon van vis of botten. 
  • Gelatine verkregen uit botten, pezen, kraakbeen en de huid van verschillende dieren. 
  • Huiden van dieren of vissen 
  • Fruit en groente rijk aan vitamine C: citrusvruchten, bosbessen, aardbeien enz.
  • Vlees
  • Vis 
  • Noten en zaden 

Suikers zorgen voor collageen afname

Je kunt voeding eten om extra collageen aan te maken, maar veel voeding zorgen ook voor snellere collageen afname. Voeding met veel suiker of geraffineerde koolhydraten (die door het lichaam weer omgezet worden in suikers) tasten collageenvezels aan. Dit proces noemen we glycatie: de suikers zetten zich vast op het collageen in de huid, waardoor dit verhardt en beschadigt. Hoe meer het collageen beschadigd raakt en wordt afgebroken, hoe meer het bindweefsel in stevigheid en flexibiliteit afneemt. Het gevolg: rimpels, plooien en verzakking van de huid. Ook roken en blootstelling aan de zon zorgen voor collageen afname. 

Collageen aanmaak stimuleren 

Ons lichaam maakt van nature zelf collageen aan, maar deze collageen aanmaak neemt steeds verder af naarmate we ouder worden. De collageen aanmaak stimuleren is na ons 25ste levensjaar extra belangrijk, omdat ons lichaam vanaf dan steeds minder collageen aanmaakt. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is daarbij erg belangrijk, maar onze collageen aanmaak kunnen we ook met collageen supplementen stimuleren. Wanneer je bij voorbaat al weet dat je niet wekelijks een bouillon van vishuiden gaat trekken is een collageen supplement een gemakkelijke toevoeging. 

Collageen in voeding: welke voeding zorgt voor collageen aanmaak?

Collageen supplementen 

Collageen poeders, collageen tabletten, collageen drankjes… Er zijn veel mogelijkheden om extra collageen in te nemen, maar welk collageen werkt nu het beste? 

Collageen kan gewonnen worden uit verschillende natuurlijke bronnen zoals vissen, dieren en planten. Viscollageen is de meest zuivere vorm van collageen. De structuur is vergelijkbaar met die van de menselijke huid. Binnen viscollageen zijn twee verschillende soorten: 

Gehydrolyseerd collageen 

Bij gehydrolyseerd collageen zijn hitte, chemicaliën of zuren gebruikt om het collageen uit de huid van de vis te extraheren. Hierdoor gaat de structuur van het collageen kapot en heb je een grotere hoeveelheid nodig om resultaten te ervaren (vaak een aantal gram). Deze vorm van collageen is vaak verwerkt in collageen poeders of collageen tabletten, vaak heb je hier meerder tabletten/ scheppen poeder per dag van nodig om effecten te ervaren. 

Natief collageen

Natief collageen is zonder hitte, chemicaliën of zuren uit de huid van de vis geëxtraheerd waardoor de structuur van het collageen intact blijft. Hierdoor heb je minder collageen nodig om resultaat te ervaren (vanaf 40 mg). Deze vorm van collageen is zeer krachtig, waardoor je met 1 supplement per dag al resultaten ervaart. Het verkrijgen van natief collageen gaat middels een gepatenteerd proces. Het viscollageen supplement van Skin for Skin is daarom het enige natieve collageen supplement op de markt. 

Hoeveel collageen heb ik nodig per dag?

Van gehydrolyseerd collageen is de aanbevolen hoeveelheid per dag tussen de 6 en 10 gram. Bij natief collageen is de structuur nog volledig intact, waardoor je bij 40MG per dag al resultaten ervaart. Beide vormen van collageen leveren mooie resultaten. Wij adviseren altijd te gaan voor de vorm die voor jou het meest makkelijk is. Laat je niet misleiden door verkooppraatjes van collageenproducten met een ontzettend grote hoeveelheid collageen daarin, beide vormen werken echt anders en zijn niet te vergelijken. 

Bij collageen is consistentie erg belangrijk. Wanneer je wilt afvallen bereik je niets door 1 keer naar de sportschool te gaan en daarna dagenlang niets te doen. Zo werkt het ook bij een collageen tekort opvullen. De inname van collageen moet consistent zijn en iedere dag; een collageen kuurtje gaat daarom het verschil niet maken. Kies daarom voor een product dat voor jou het beste werkt; pil, poeder of drankje. Zelf vinden wij capsule vorm het fijnst, omdat dit gemakkelijk in te nemen is en volledig smaakloos is. 

De werking van natief collageen

Doordat de structuur van natief collageen volledig intact is, kunnen enzymen het collageen gemakkelijk opnemen. De enzymen in de maag verknippen onder andere eiwitten voor verder transport en opname.Wij krijgen vaak de vraag van nieuwe klanten: “waarom heb ik van jullie collageen maar 1 kleine pil nodig terwijl ik van andere merken grote scheppen poeders moet gebruiken? Werkt jullie collageen dan wel?”  Die vraag is heel begrijpelijk, zeker omdat bijna alle aanbieders op de collageenmarkt gehydrolyseerd collageen aanbieden en dus 6 tot 10 gram per dag adviseren. Ons collageen supplement bevat 200MG natief viscollageen, vanaf 40MG natief collageen zijn al resultaten te zien.  De resultaten van ons krachtige collageen supplement zijn dan ook ontzettend mooi. Met onze huidscan kunnen wij een kijkje in de huid nemen om zo te zien wat ons collageen daar doet. 

Wat zijn de resultaten van natief viscollageen

In de huid is collageen verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit. In de onderstaande huid scan is te zien dat na gebruik van Skin for Skin collageen, slechts na vijf dagen, het collageenniveau in de huid zichtbaar is toegenomen. De groene stipjes staan voor ons bindweefsel/collageen vezels. De witte stipjes laten de celactiviteit zien en blauw hyaluronzuur. Het resultaat? Een stevigere, vollere, gehydrateerde en stralende huid!  

Scan resultaten collageen
De werking van natief collageen in de huid.

Ervaringen met natief collageen voor de huid 

Rena: Dit product gebruik ik nu al een paar jaar en zou niet meer zonder willen. Mijn haar is een stuk dikker geworden en mijn huid gladder. Maar het allerfijnst vind ik dat ik bijna geen pijn meer in mijn schouder en heup heb door de artrose.

Madeleine Jonkers: Mijn haar en huid zijn zoveel mooier en beter geworden na het gebruik van collageen van skin for skin. Mooi en goed Nederlands product!

Nelleke: Top product 🤩 mijn huid ziet er veel gladder uit en mijn frons is helemaal verdwenen. Ook van mijn zwakke enkel heb ik veel minder last nu.

Manuelle: Al vanaf het begin grote fan van dit product. Stevige nagels, glanzende en rustige huid. Ik hoef nauwelijks nog te smeren. Geen schilfers meer. Ook de talgproductie op mijn hoofdhuid is verminderd. Capsules zijn makkelijk door te slikken.

Mary: Het eerste product van Skin for Skin wat ik nu al ruim 2 jaar gebruik. Ik wil niet meer zonder, zoveel voordelen ervaar ik van collageeninname! Al was het maar die akelige koortslippen die ik niet meer heb! (Heb ik geleerd van het team: lysine is het toverwoord, en laat dat nu in hun collageen zitten!) Heel erg tevreden.

Disclaimer: Dit is slechts een greep uit de ervaringen van gebruikers van Skin for Skin collageen. Meer ervaringen zijn te lezen op deze pagina. De ervaringen zijn geen wetenschappelijke claims over het product. Lees hier meer over de werking van en de ervaringen met collageen

Collageen kopen

Benieuwd naar wat collageen voor jou kan betekenen? Bestel ons collageen supplement in onze webshop! Slechts met 1 capsule per dag werken aan een gezonde, stralende en stevige huid van binnenuit. Makkelijkere kunnen wij het niet maken! 

Meer informatie over collageen 

Download hieronder ons gratis E-book over collageen! Daarin vind je ook een speciale kortingscode waarmee je 10% korting ontvangt op jouw volgende bestelling! 

Ontvang het eBook

Wil jij alles leren over collageen? Download dan ons gratis E-book!
Collageen in voeding: welke voeding zorgt voor collageen aanmaak?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top