Hoe ontstaat huidveroudering en wat kun je hiertegen doen?

Huidveroudering; ouder worden we hopelijk allemaal en aan veroudering van de huid ontkom je dan ook niet! Bij Skin for Skin ligt de focus niet zo zeer op anti-aging, wij focussen ons liever op beautiful aging. Wil jij weten hoe je op een natuurlijke manier mooi ouder kunt worden? Lees dan deze blog of kijk onze nieuwe Skin for Skin Academy video!

Bij huidveroudering spelen een aantal factoren een belangrijke rol: je genen, levensstijl en omgeving. Op genetische factoren heb je zelf geen grip, maar gelukkig bepalen deze factoren slechts 25% van de huidveroudering. Onze levensstijl en de omgevingsfactoren bepalen samen 75% van hoe jouw huid en lichaam verouderen. Op die factoren heb je wel degelijk invloed en dat betekent dat je dus ook invloed hebt op hoe jouw huid veroudert!

De huid 

Voordat we gaan kijken welke factoren invloed hebben op huidveroudering, gaan we eerst iets dieper in op het begrip ‘huid’. De huid is ons grootste orgaan en beschermt ons tegen allerlei invloeden van buitenaf. De huid bestaat uit verschillende lagen: 

Opperhuid (epidermis) 

Dit is de bovenste huidlaag en staat in contact met onze omgeving. Deze huidlaag beschermt ons tegen bacteriën, virussen, schimmels en bijvoorbeeld schadelijke straling uit zonlicht.     

Lederhuid (dermis) 

De lederhuid is de middelste huidlaag. Deze laag voorziet de bovenste, zichtbare huidlaag van voedingsstoffen. De lederhuid bestaat uit zenuwen, bloedvaatjes en zweetklieren. Daarnaast bestaat deze huidlaag uit een stevige constructie van bindweefsel. In deze huidlaag begint het anti-aging verhaal. 

Onderhuid (subcutis) 

In deze huidlaag bevindt zich het onderhuidse vet- en bindweefsel. De onderhuid scheidt de huid van de spieren en pezen.

Rimpels verminderen
Hier is duidelijk te zien dat bij een ouder wordende huid de collageenvezels niet meer met elkaar verweven zijn. De lederhuid biedt zo niet meer voldoende steun aan de opperhuid en zakt in.

Wat gebeurt er in de huid als de huid gaat verouderen? 

Huidveroudering begint in de lederhuid, omdat deze huidlaag de componenten bevat die de huid stevigheid en elasticiteit bieden. In de lederhuid bevinden zich de fibroblasten. Fibroblasten zijn de belangrijkste cellen van het bindweefsel. Die fibroblasten produceren collageen, elastine, glucosamineglycanen en hyaluronzuur. Eigenlijk alle ingrediënten die je nodig hebt voor een gezonde, strakke huid. Deze fibroblasten maken met elkaar verbinding en hoe ouder je wordt, hoe slechter deze verbinding wordt, des te minder fibroblasten je hebt en hoe minder collageen, elastine, GAG’s en hyaluronzuur je huid aanmaakt. Op die manier gaat je huid verouderen, je huid gaat als het ware verslappen en inzakken. (zie bovenstaande afbeelding)

Dat kun je eigenlijk vergelijken met een brug. Als je een brug hebt waar maar twee pijlers onder staan, dan gaat de brug op een gegeven moment verzakken. Dat gebeurt er dus eigenlijk ook in de huid wanneer deze gaat verouderen, de huid verslapt (zakt in) en zo ontstaan de eerste rimpels. Wanneer je meer steunpilaren onder de huid zou plaatsen, collageenvezels, ga je dus eigenlijk de balans terugbrengen in de huid. Zo zorg je ervoor dat jouw huid op een natuurlijke manier wordt ondersteund. Dat kun je doen door bijvoorbeeld suppletie in te nemen, op je voeding te letten of een gezonde lifestyle te hanteren.

Het anti-aging eiwit: collageen! 

Collageen komt van het Griekse woord ‘kolla’ dat lijm of samenbinden betekent. Dat is ook precies wat collageen doet in het lichaam. Het is een ontzettend belangrijk eiwit en houdt eigenlijk alles in ons lichaam bij elkaar. Je vindt collageen niet alleen terug in de huid, maar ook in onze botten, pezen, kraakbeen, gewrichten, tanden, nagels en haren. Collageen speelt een vitale rol in ons hele lichaam en is dus niet alleen belangrijk voor de huid als het gaat om veroudering! 

In het bindweefsel van de huid zorgt het vooral voor stevigheid, elasticiteit en hydratatie. Ons lichaam maakt van nature zelf collageen aan, maar na je 25ste begint deze aanmaak steeds verder af te nemen: de natuurlijke huidveroudering komt op gang. Door deze afname verliest de huid haar stevigheid; de huid wordt slapper en de eerste fijne lijntjes en rimpels worden zichtbaar. Lees hier alles over collageen!

Afname van collageen zorgt voor huidverslapping en rimpels

Factoren die invloed hebben op de aanmaak van collageen 

Er zijn verschillende bouwstoffen nodig voor de aanmaak van collageen en dus voor de stevigheid van de huid. Een collageenvezel bestaat uit collageenfibrillen. Collageenfibrillen bestaan uit aminozuren, hoofdzakelijk: glycine, hydroxyproline en proline. De fibroblast gebruikt de aminozuren om pro-collageen te maken. Dat pro-collageen wordt vervolgens vanuit de fibroblast verplaatst naar de extracellulaire ruimte. Pas daar worden nieuwe collageen vezels gevormd. Er gaat dus veel aan vooraf om nieuw collageen aan te maken en er zijn verschillende factoren die invloed hebben op dit proces. Volg je het nog allemaal? 

Vitaminen en mineralen

Bij het aanmaken van nieuw collageen speelt vitamine C een hele belangrijke rol. Vitamine C is namelijk de bouwstof van collageen. Naast vitamine C hebben ook vitamine A, D en B1, B2, B6, B11 en B12 een belangrijke functie bij de aanmaak van nieuw collageen. Ook de mineralen zwavel, ijzer, zink, koper en mangaan spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van collageen. And guess what? Al deze vitaminen en mineralen vind je gewoon in ons voedsel

Aminozuren 

De fibroblasten gebruiken aminozuren om pro-collageen aan te maken. Het eiwit collageen bestaat uit verschillende aminozuren, maar de belangrijkste aminozuren zijn: glycine, proline, hydroxyproline, lysine en threonine. Ons lichaam maakt deze aminozuren niet zelf aan, dus we moeten ze uit onze dagelijkse voeding halen. 

Hormonen 

Ook hormonen spelen een belangrijke rol bij het verouderen van ons lichaam en onze huid. Bij mannen en vrouwen werkt dit onderdeel echter anders, niet echt verrassend! Bij vrouwen heeft het hormoon oestrogeen invloed op de vorming van nieuw collageen, bij mannen is het hormoon testosteron belangrijk. Vanaf je 45stedaalt de productie van oestrogeen. Het is dan ook belangrijk om voeding die rijk is aan plantaardig oestrogeen (fyto-oestrogeen) toe te voegen aan je eetpatroon. Zeker vanaf je 45ste en tijdens de overgang! Bij een oplopend tekort aan oestrogenen stimuleren fyto-oestrogenen de werking van het oorspronkelijke hormoon. Zo wordt de elasticiteit van de huid verbeterd en de productie van collageen verhoogd. 

Hoe ontstaat huidveroudering en wat kun je hiertegen doen?
Voeding met collageen.

Collageen afbrekers 

We weten nu door welke factoren ons collageen wordt verhoogd, maar het ook ontzettend belangrijk om te weten waardoor ons collageen wordt afgebroken. Er zijn namelijk 5 factoren die de productie van ons collageen verminderen. Goed om te weten: op deze factoren heb je zelf best veel invloed! 

Vrije radicalen 

Vrije radicalen zijn kleine, reactieve atomen die ons afweersysteem helpen om bijvoorbeeld virussen tegen te gaan. Deze vrije radicalen zijn dus van nature nuttig voor ons lichaam. Wanneer er te veel vrije radicale ontstaan gaat het echter mis. De vrije radicalen richten zich dan niet alleen op ziekteverwekkers, maar binden zich ook aan gezonde cellen. Cellen die te veel beschadigd raken sterven. Deze schade zie je terug in de vorm van rimpels, huidverslapping en ouderdomsvlekken. 

Het lichaam heeft een mechanisme om zichzelf te beschermen tegen te veel vrije radicalen: antioxidanten. Vitamine C, Q10 en selenium zijn voorbeelden van antioxidanten. Van nature hebben we antioxidanten in ons lichaam, maar door roken, stress, zonlicht en een slechte levensstijl heb je er niet altijd voldoende van. Stress, een ongezonde levensstijl en voedingsgewoonten en medicijnen veroorzaken ook een teveel aan vrije radicalen. Wanneer de balans tussen vrije radicalen en antioxidanten te veel verstoord raakt ontstaat oxidatieve stress. Met name de aminozuren in ons collageen zijn heel gevoelig voor oxidatieve schade. 

Het eten van suiker

Suiker is niet alleen slecht voor onze lijn, wie een mooie huid wil (behouden) kan suiker beter mijden. Suiker kan namelijk leiden tot ontstekingen in de dieper huidlagen, waardoor uiteindelijk rimpels ontstaan. Een overschot aan suiker in combinatie met een eiwit veroorzaakt glycatie. Tijdens dit proces komen schadelijke stoffen vrij: AGE’s. Deze stoffen binden zich aan collageenvezels en die verliezen zo het vermogen om de huid te versterken en elastisch te houden. 

Roken 

Roken is een van de factoren die verantwoordelijk zijn voor vroegtijdige huidveroudering. Nicotine vernauwt de bloedvaten en zo vermindert de toevoer van zuurstof en belangrijke voedingsstoffen naar de huid. Daarnaast versnelt roken de vorming van AGE’s. Rokers hebben daarnaast een hoger niveau van cortisol in hun lichaam. Cortisol zorgt weer voor huidveroudering en rimpels.

(Te veel) zon 

Zonlicht is misschien wel de grootste veroorzaker van huidveroudering. Schade door de zon is soms niet direct te zien aan de huid, maar de langetermijneffecten van te veel zon zullen zich op den duur zeker presenteren. UVA-straling bereikt de diepere huidlagen waar het veel schade veroorzaakt. De ultraviolette straling in zonlicht bevorderen de aanmaak van reactieve zuurstofverbindingen (ROS) in de huid. Deze ROS veroorzaken weer oxidatieve schade in de huid, waardoor onze huidcellen tijdelijk of blijvend beschadigen. Dit heeft een negatieve invloed op het herstelmechanisme van de huid, met als gevolg; vroegtijdige huidveroudering. 

Omgeving 

Niet alleen zonlicht beschadigen de huidcellen, ook het inademen van toxische stoffen doet niet veel goeds voor de huid. Denk aan sigarettenrook en andere giftige stoffen in schoonmaakmiddelen, deodorant, haarspray, bouwmaterialen enz. Regelmatig je huis ventileren is daarom erg belangrijk! 

Hoe ontstaat huidveroudering en wat kun je hiertegen doen?
Collageen supplement

Collageen te kort aanvullen

Een gevarieerd voedingspatroon en een gezonde levensstijl hebben een positieve invloed op huidveroudering. Op veel van de bovenstaande factoren hebben wij zelf invloed.  Daar komt ook nog bij dat onze voeding tegenwoordig niet meer zoveel voedingsstoffen bevat als je het vergelijkt met 50 jaar geleden. Zo halen we tegenwoordig nog maar 5% van de ADH van collageen uit onze voeding. Reden genoeg om supplementen te gaan gebruiken als aanvulling op je voedingspatroon. Let wel: voedingssupplementen zijn een aanvulling op een gezond voedingspatroon, geen vervanging! 

Skin for Skin collageen supplement! 

Het collageen supplement van Skin for Skin bevat natief viscollageen met vitamine C. Dit is de meest pure vorm van collageen. Ons supplement is 100% natuurlijk, duurzaam en made in Holland! Tijd om jouw collageen niveau aan te vullen? 

Shop ons collageen supplement hier

Ontvang het eBook

Lees alles over een gezonde huid in ons eBook​
Hoe ontstaat huidveroudering en wat kun je hiertegen doen?

Kommentar verfassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.

Scroll to Top
Hoe ontstaat huidveroudering en wat kun je hiertegen doen?

Black Friday bei Skin For Skin

Tage
Stunden
Minuten
Sekunden

Beeilen Sie sich und sichern Sie sich diese Angebote:

* Der Rabatt wird automatisch auf der Checkout-Seite hinzugefügt

Am gesamten Osterwochenende

10% Osteraktion!

Auf alle Produkte 10% Rabatt