Zó krijg je meer energie, zonder cafeïne

Heb je moeite met opstaan en kun je ’s avonds maar niet in slaap komen? Dit zorgt snel voor een gebrek aan energie, waardoor je liever nog een paar uurtjes in bed zou willen blijven liggen. De dagen lijken steeds langer en uitstellen wordt je beste excuus. Met de volgende tips heb jij binnen no-time meer energie, en dat op een natuurlijke manier. Zónder het drinken van liters extra koffie.
#1 Vermijd teveel suiker
Energiedrankjes en koffie lijken je misschien snel meer energie te geven, maar zorgen er ook voor dat je daarna weer in een dipje beland en onrustig slaapt. Probeer in plaats daarvan gezonde alternatieven die je ook energie kunnen geven, zoals groene thee, matcha, guarana, donkere chocolade of rauwe cacao.
#2 Zorg voor zonlicht
Vitamine D zorgt voor een goede afstemming van je humeur en vermoeidheid. Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan vitamine D kan zorgen voor energiegebrek, depressie en vermoeidheid. Vitamine D haalt je lichaam voornamelijk uit zonlicht. Het zorgt voor meer aanmaak van serotonine, dat je stemming en nachtrust kan verbeteren.
#3 Stretchen of yoga
Stretchen kan zowel een ontspannende als energieke werking hebben. Door vermoeide spieren in één positie te leggen (zoals je doet met stretchen of yoga), kun je je na zo’n release-momentje vaak weer veel beter concentreren op andere dingen.
#4 Kaneel helpt
Volgens onderzoek zorgt het kauwen op kauwgom of ruiken aan kaneel ervoor dat je je beter kunt concentreren, kan het je geheugen verbeteren en meer energie geven. Dus om dat 4-uur dipje te vermijden heb jij de volgende keer een pakje kaneel kauwgom in je tas!
#5 Even naar buiten

Buiten zijn is heel goed voor je, ook als de zon niet schijnt. Even in de buitenlucht kan je humeur meteen veranderen en geeft je vaak een snelle energieboost. Een wandeling van een kwartiertje in de buitenlucht heeft zelfs hetzelfde effect als een espresso!

#6 Drink genoeg
Je denkt er misschien niet meteen aan wanneer je uitgeput bent, maar water drinken is een van de belangrijkste middelen om je energieniveau op te schroeven. Een beetje ge-dehydrateert zijn kan je metabolisme zelfs al doen verminderen. De oplossing is simpel: drink tenminste zes glazen water per dag.
#7 Vermijd stress
Iedereen komt weleens in stressvolle situaties terecht. Het belangrijkst is om te realiseren hoe je met deze ‘triggers’ omgaat. Sporten kan je heel goed helpen om als uitlaadklep te gebruiken. Geen tijd? Éven yoga of mediteren kan ook al helpen.
#8 Beweeg genoeg
Een wandeling van 10 minuten kan je wel 2 uur energie opleveren, dat is meer dan een energiereep. Probeer zoveel mogelijk te bewegen, ook bij de kleine dingen. Zoals wat vaker de trap nemen, op de fiets naar je werk, een wandeling met de hond; alles helpt. Een uurtje sporten bij het opstaan, of ’s avonds even naar sportschool, kan je juist de rest van de dag veel meer energie opleveren.
#9 Eet gezond
Dat gezond eten belangrijk is voor voldoende energie, wist je vast al wel. Maar wanneer je het ontbijt overslaat en daardoor wat teveel eet bij de lunch, saboteer je de ochtend- én middag productiviteit. Wanneer je overeet ben je vaak vermoeid en uitgeblust. Om je energie optimaal te verdelen over de dag, kun je het best kleine, frequente maaltijden eten met af en toe ook een tussendoortje.
#10 Vitamines
Heb je een dipje en snak je naar koffie of iets zoets? Neem dan een lekker stuk fruit voor een natuurlijke energie-boost. Fruit zit vol vitamines, mineralen, natuurlijke fruitsuikers en koolhydraten. Het houdt je bloedsuiker op peil en zorgt voor een stabiele verdeling van je energieniveau.
Meer energie met Skin for Skin
Ook Liesbeth probeerde Skin for Skin en al na een maand merkte ze dat ze veel meer energie heeft gekregen. Ze voelde zich energieker en zat veel beter in haar vel. Lees hier meer over op onze pagina ‘ervaringen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *